Welke impact heeft ADHD op meisjes? We bespreken de klachten van ADHD en meisjes, de valkuilen van de diagnose. We bekijken ook de gevolgen van een late of diagnose op het vlak van school, job, sociale omgang. Ten slotte zoeken we ook uit hoe het zit met bijkomende kenmerken van ADHD als depressie, angsten of een laag zelfvertrouwen.
ADHD is in essentie een stoornis van de zelfcontrole, en dat toont zich in veel verschillende symptomen. ADHD wordt ingedeeld volgens hun (bekendste) klachten in drie types, het onoplettende (vroeger genaamd ADD, ongeveer 20-30% van de mensen met ADHD), het hyperactieve en het impulsieve type, of een combinatie ervan. Het onoplettende type wordt vaak gemist door leerkrachten en hulpverleners wegens de eerder onopvallende symptomen. De symptomen veranderen in de loop van iemands leven, vaak vooral tijdens de puberteit en de menopauze. Er zijn ook verschillen in symptomen tussen vrouwen en mannen.
Meisjes met ADHD hebben zoals gezegd dikwijls vooral last van een gebrek aan concentratieproblemen met ook een innerlijke onrust, en dat gedrag is niet zo goed zichtbaar voor anderen. Vaak voelen zij zich ook meer onzeker (bv over het eigen lichaam) en minderwaardig in vergelijking met jongens. Het zijn dus minder opvallende symptomen van ADHD dan bij jongens. Waardoor de diagnose dikwijls gemist wordt of veel te laat wordt vastgesteld
De invloed van een verkeerd of laat onderzoek van ADHD met meisjes is vaak groot. Het kan zorgen voor problemen op school, later op het werk en ook in sociale relaties. Meisjes met ADHD ontwikkelen vaker depressies, angst in het sociaal contact, eetproblemen of een andere mentale problematiek. Dit treedt vaak in de puberteit maar ook later op bij ADHD bij volwassenen. Het is daarom heel belangrijk dat behandeling bij meisjes zich ook richt op de symptomen die minder zichtbaar zijn. En zich richt op de eigen uitdagingen waarmee meisjes vaak mee kampen.
Cruciaal is heel aandachtig te zijn voor de verborgen signalen die meisjes met ADHD geven. En om er de dialoog over aan te gaan. Vroegtijdige detectie en diagnostiek zijn essentieel om deze meisjes te kunnen helpen. Niet alleen ouders, maar ook leerkrachten en hulpverleners moeten zich meer bewust leren zijn van het verschil in klachten van ADHD van meisjes en van jongens.
Leerproblemen: waaronder dyslexie (leesproblemen) en dyspraxie (problemen met de lichamelijke coördinatie)
Slaapstoornissen: moeilijk in slaap geraken met een onregelmatige slaap
Angststoornissen: gaat vaak ook gepaard met een snellere hartslag, overdadig zweten en duizelig zijn
Opstandigheid: negativisme, storende gedragingen, vaak gericht tegen leraars en de eigen ouders; komt meer voor bij jongens
Gilles de la Tourette – een stoornis in het zenuwstelsel, met onwillekeurige geluiden maken en bewegingen (bv. tics)
Depressieve gevoelens
Autismespectrumstoornis
Epilepsie
Jan Schrans
Erkenningsnummer: 641104942 jan.schrans@gmail.com
Sabine Vranken
Erkenningsnummer: 692109216 psysabinevranken@gmail.com
Artikels
Psychologische problemen
AD(H)D en partnerrelaties
Belgische federatie voor psychologen
Psycholoog VVKP
EersteLijns Psycholoog (ELP)
Gespecialiseerde Psychologische Zorg (GPZ)
Waregemsestraat 80 te Nokere
Zikastraat 126 te Geraardsbergen